Nerds zijn mensen die zich graag opwinden over
dingen. Over slechte sequels, over mensen die Star Wars en Star Trek door
elkaar halen en over alle meisjes die niet gecharmeerd zijn van hun verzameling
zeldzame Pokemon. Maar waar ze zich nog wel het meest druk over maken zijn
mensen die hun hobby “niet begrijpen”. Dus toen Roger Ebert, misschien wel de
meest invloedrijke filmcriticus aller tijden, zich nogal sterk uitliet tegen
videogames als kunstvorm brak de hel los. De fora stonden roodgloeiend van
mensen die riepen dat Ebert te oud was, dat hij er niks van snapte en dat hij
de elke voeling met de jongere generatie was verloren. En die reacties waren
nog beleefd.
Maar de vraag “zijn games kunst?” is er een
die al langere tijd speelt. De voorstanders argumenteren meestal dat als
Warhol’s soepblikken kunst zijn, Shadow
of the Colossus dit ook is. Tegenstanders zeggen vaak dat als de Mona Lisa kunst is, Gears of War dit niet is. De vraag is dus eerder “wat is kunst?”
dan “zijn games kunst?”.
Maar eigenlijk is dit een vreemde discussie.
Zijn “boeken” immers kunst? Zijn “schilderijen” dat? Nee, niet per definitie. Maar
duidelijk wel als ze een bepaalde mate van artistieke kwaliteit hebben. Anders
spreken we niet van literatuur maar van lectuur, en niet van kunst maar van
broddelwerk. De vraag zou dan eigenlijk moeten zijn: zijn er games die als
kunst kwalificeren? En het antwoord daarop: absoluut. Zelfs binnen de lange
cultuurhistorische traditie.
Neem bijvoorbeeld het cultspel Psychonauts. Gemaakt in 2005 door Double
Fine, en absoluut een aanrader. Wat dit spel zo bijzonder maakt is de opzet: de
levels spelen zich af in de hoofden van de mensen om je heen. Met een klein
deurtje dring je letterlijk hun hersenen binnen en zie je hoe ze nadenken. De
eerste helft van het spel zijn dit je vrienden en leraren, maar de tweede helft
van het spel moet je een gekkenhuis doorzoeken. En dus letterlijk de geesten
van de bewoners binnendringen om ze van hun mentale problemen te verlossen.
Freud zou er verzot op zijn.
De artistieke relevantie van dit spel is dat
dit een absoluut unieke manier is om tegen het concept van waanzin aan te
kijken. Dit idee is in de kunst vaak voorgekomen, en vele grote kunstenaars
hebben zich eraan gewaagd. Om het te omschrijven zijn ongeveer 3 manieren
gebruikt: het laten zien van de gek in zijn omgang met anderen (Psycho, Blue Velvet), het tonen van de
gedachtewereld van de gek (De Schreeuw van Munch) en spreken vanuit
het perspectief van de gek (de pedofiel in Lolita
van Nabokov, de cynicus in Aantekeningen
vanuit het Ondergrondse van Dostojevski).
Maar wat Psychonauts
doet is een normaal persoon (de speler) mengen met de verstoorde gedachtewereld
van de gek. Maar in de context van het spel is die gedachtewereld de harde
werkelijkheid. Natuurlijk bevindt je je het in het hoofd van een paranoïde
postbode, maar als je je niet aan zijn eigen verzonnen regels houdt ben je wel
mooi Game Over.
Het level (en daarmee het onderbewuste) van
deze postbode ziet eruit als een doodgewone Amerikaanse suburb: losstaande huisjes, witte hekjes, plastic flamingo’s en
gigantische auto’s op de oprit. Wellicht is het zelfs iets te gewoon. Maar als je deze wereld binnenstapt merk je al snel dat
er iets niet orde is. Overal zitten camera’s: in de brandblussers, in de
vuilnisemmers, en zelfs in de plastic flamingo’s. Ook de bewoners van de wijk
zijn opmerkelijk. Gekleed in lange regenjassen en gleufhoeden proberen deze geheim
agenten zich voor te doen als gewone voorbijgangers. Zo staan ze bij een open
riool met gootsteenontstoppers te zwaaien en roepen ze dingen als “Look at that
woman’s breasts. They are large”.
Buiten het feit dat dit bijzonder grappig is,
wordt hiermee ook een complete wereld geschapen waarin alle paranoia die degene
wiens hoofd je bent binnengedrongen zich manifesteert. En binnen deze
voorwaarden moet jij je een weg zien te banen. En hoewel de wereld om je heen
misschien gek is geworden, ben jij toch echt degene die hier de afwijkende is.
Welcome to the madhouse.
Alias
The music today is presented by mr. Leonard Cohen, who wrote this from the perspective of a madman. A madman from the RAF, to be precise. Also, the song is AWESOME.
Toch is Psychonauts een relatief traditionele platformer in een ongewone setting. Hoewel ik wel vind dat Games als kunst kunnen worden bestempeld, vraag ik me af of dit spel het meest sterke argument is.
ReplyDeleteIk vind Braid, of de spellen van deze meneer[1] betere voorbeelden, omdat ze de thematiek en gameplay elementen sterker combineren. Waar een criticus nog zou kunnen zeggen dat het spelen van het spel net zoiets is als het omslaan van een pagina van een boek, is dat argument bij deze spellen veel moeilijker op te voeren.
[1] http://hcsoftware.sourceforge.net/jason-rohrer/
Despite the fact that I don't speak your native language, I noticed Psychonauts at least. Decent game, but the crazy atmosphere and level design didn't really make up for the poor gameplay and camera in my opinion.
ReplyDelete